باب اسفنجی و پاتریک تصمیم گرفتند که پس از مدتها، از مغزشان استفاده کنند. به همین دلیل از اختاپوس خواستند که یک بازی فکری به آنها معرفی کند. اختاپوس یک جدول و یک مهرەی اسب شطرنج به آن دو داد و گفت:
«بازی من بر روی یک جدول ۴ $×$ ۴ سفید رنگ انجام میشود. یک مهره نیز در این بازی وجود دارد که در هر زمان، در یکی از ۱۶ خانەی جدول قرار میگیرد. زیر این مهره به رنگ سیاه آغشته است و در نتیجه، در هر خانەای که قرار بگیرد، رنگ آن خانه سیاه میشود.
باب اسفنجی! ابتدا یک خانه از جدول را انتخاب کن و مهرە را در آن بگذار (رنگ آن خانه پس از این کار سیاه میشود). سپس بازی بین تو و پاتریک شروع میشود. پاتریک نفر اول است و پس از حرکت هر شخص، نوبت فرد دیگر میشود. هر کدام از شما در نوبت خود، حق دارید که مهره را مطابق حرکات اسب در شطرنج یک بار جابەجا کنید؛ اما تنها حق دارید مهره را به خانەای سفید حرکت بدهید. رنگ خانەی مقصد نیز پس از حرکت شما سیاه میشود. هر کس که نتواند مهره را حرکت دهد، بازی را میبازد.»
چند خانه از جدول هستند که اگر در ابتدای بازی، باب اسفنجی مهره را در یکی از آنها قرار دهد، حتما میتواند پاتریک را شکست دهد؟
توضیح: حرکت مهرەی اسب در شطرنج به این صورت است که ابتدا دو خانه در جهت افقی یا عمودی جابەجا میشود و سپس ۹۰ درجه به چپ یا راست میپیچد و در نهایت یک خانەی دیگر جلو میرود.