المپدیا

دانش‌نامه‌ی المپیاد کامپیوتر ایران

ابزار کاربر

ابزار سایت


درباره ی المپیاد:دوره های المپیاد:مرحله ی دوم

مرحله‌ی دوم

در این صفحه با آزمون مرحله‌ی دوم آشنا خواهید شد.

اهداف آزمون

  • شناسایی دانش‌آموزان علاقه‌مند و مستعد در زمینه‌ی علوم کامپیوتر
  • انتخاب دانش‌آموزان برتر این آزمون برای شرکت در آزمون مرحله‌ی سوم

زمان برگزاری آزمون

زمان آزمون توسط باشگاه دانش‌پژوهان جوان تعیین و به مدارس اعلام می‌گردد. این زمان به طور معمول اواسط اردیبهشت‌ماه می‌باشد.

واجدین شرایط شرکت در آزمون

پذیرفته‌شدگان مرحله‌ی اول می‌توانند در آزمون مرحله‌ی دوم شرکت کنند.

قالب آزمون

  • این آزمون در دو روز برگزار می‌شود.
  • آزمون روز اول شامل حدود ۲۰ سوال تستی ۵ گزینه‌ای است.
  • آزمون روز دوم شامل حدود ۴ سوال تشریحی است.

مباحث مطرح در آزمون

  • دانش مقدماتی ریاضی در سطح دروس آموزش و پرورش
  • آنالیز ترکیبی (اصول شمارش، تبدیل‌ها و ترکیب‌ها، انواع جایگشت‌ها، مسئله‌ی مسیر، بسط دوجمله‌ای، تناظر یک به یک، دوگانه‌شماری، اصل شمول و عدم شمول، مسائل توزیع اشیاء، روابط بازگشتی)
  • ابزارهای ترکیبیاتی (استقرا، ناوردایی، لانه‌ی کبوتری، اکسترمال)
  • نظریه‌ی بازی‌ها
  • نظریه‌ی گراف در سطح مقدماتی (تعاریف و قضایای اولیه، هم‌بندی و درخت‌ها)
  • الگوریتم در سطح مقدماتی (آشنایی اولیه با الگوریتم، الگوریتم‌های حریصانه، بازگشتی، پویا، جست‌وجوی دودویی)
  • احتمال و امید ریاضی در حد تعریف
  • مسائل خلاقیت و منطق ریاضی

پذیرفته‌شدگان

تعداد پذیرفته‌شدگان این مرحله حدودا ۷۵ نفر می‌باشد. در انتخاب نفرات برتر دو مورد زیر لحاظ می‌شود.

  • پاسخنامه تشریحی حدودا ۲۰۰ نفر اول آزمون تستی تصحیح خواهد شد.
  • آزمون تستی و آزمون تشریحی هر یک ۵۰ درصد در محاسبه‌ی نمره‌ی مرحله‌ی دوم اثر خواهند داشت.

قوانین تصحیح آزمون تشریحی

  • در صورتی که در صورت سوال اشتباه علمی وجود داشته باشد، فقط کسانی که غلط بودن حکم سوال را (با بیان مثال نقض) نشان دهند، نمره‌ی سوال را می‌گیرند.
  • تنها از قضایایی بدون اثبات می‌توانید استفاده کنید که در منابع مرحله‌ی دوم آمده باشند.
  • نمره هر سوال و بخش‌های آن (در صورت وجود) در صورت سوال ذکر می‌شود. بارم‌بندی ریزتر هر بخش توسط کمیته آزمون تعیین می‌شود.
  • در صورتی که برای یک سوال چند راه حل مختلف نوشته شود، صرفا راه حل اول تصحیح خواهد شد. در سوالات چندبخشی برای هر بخش سوال این قاعده جداگانه اعمال می‌‌شود.

رسیدگی به اعتراض‌ها

  • دانش‌آموزانی که در این مرحله پذیرفته نشده‌اند می‌توانند طبق روالی که باشگاه مشخص می‌کند اعتراض خود را ارسال کنند. به اعتراض‌ها با دقت رسیدگی خواهد شد و پیش از شروع مرحله سوم نتایج آن اعلام می شود. به هیچ اعتراضی، به صورت حضوری رسیدگی نخواهد شد.
  • نمرات دانش‌آموزانی که پذیرفته شده‌اند، روز قبل از آزمون مرحله‌ی سوم به ایشان اعلام خواهد شد و تنها همان روز طبق روالی که اعلام می‌شوند امکان ثبت اعتراض به نمرات را دارند. بعد از آن هیچ اعتراضی (حتی بر حق) پذیرفته نخواهد شد. در این مرحله نیز رسیدگی به اعتراض‌ها غیرحضوری است.
  • ممکن است یک سوال تستی به دلیل اشتباه بودن یا وجود ابهام حذف شود یا چند گزینه درست داشته باشد. در این مورد کمیته آزمون تصمیم می‌گیرد. بنابراین توصیه می‌شوند شرکت‌کنندگان وقت خود را به طور مساوی بین سوال‌ها تقسیم کنند که در صورت حذف یک سوال متضرر نشوند.
  • برخی از اعتراض‌ها به نمرات سوالات تشریحی ناشی از عدم آشنایی با روش صحیح نوشتن اثبات است. بنابراین پیشنهاد می‌شود قبل از آزمون، مطلب روش نوشتن اثبات با دقت مطالعه شود.

منابع آزمون

  1. ریاضی (۱) سال دهم متوسطه دوم رشته ریاضی فیزیک، انتشارات چاپ و نشر کتاب‌های درسی ایران
  2. آمار و احتمال سال یازدهم متوسطه دوم رشته ریاضی فیزیک، انتشارات چاپ و نشر کتاب‌های درسی ایران
  3. ریاضیات گسسته سال دوازدهم متوسطه دوم رشته ریاضی فیزیک، انتشارات چاپ و نشر کتاب‌های درسی ایران
  4. ترکیبیات، علیرضا علیپور، انتشارات فاطمی
  5. Problem-Solving Strategies, Arthur Engel, Springer - فصل‌های ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۸ و ۱۳
  6. Introduction to Graph Theory, D.B.West, University of Illinois - فصل‌ ۱ و بخش اول فصل دو (بخش ۲.۱ کتاب)
  7. Mathematical Circles (Russian Experience), D.Fomin, S.Genkin, I.Itenberg, American Mathematical Society
  8. آشنایی با الگوریتم‌ها، یحیی تابش، انتشارات فاطمی

توجه: سه منبع انگلیسی فوق ترجمه‌های فارسی به ترتیب با عناوین «استراتژی‌های حل مسئله»، «آشنایی با نظریه‌ی گراف‌ها» و «محافل ریاضی» دارند.


ابزار صفحه